Keskustelu

Share with:

FacebookTwitterGoogle

Kirjoita

Keskustelua

1. Merja Luotonen

Romeo ja Juliet pesällään olivat, tosin nyt jo katosivat taas. Niin ja juuri tuota tiukkapipoisuuttaa näiden kuvien suhteen minäkin vierastan.

(https://www.nefleaglecam.org/)

2. No nyt ollaan turvallisesti SEILIN saaren rantamilla! Mikähän lie..😀

3. Helenna! Nyt täytyy minun myöntää; EN TAJUA… kuten viestissäsi ilmoitit.
    – Sinulla on itselläsi vastuu omista oppimisesta!
    – Vielä palaan niihin TIUKKAAN RAJATTUIHIN kuviin, joista mainitset kerta toisensa jälkeen.
    -EIPÄ OLE MINUN ONGELMA JOS YLLÄPITÄJÄLLÄ ON LÄHELLE ZOOMAAVAT / JA JATKUVADTI LIIKKUVAT KAMERAT, JOTKA RAJAA NIIN TIUKAKSI, JOTTA VAIN PÄÄ JA ISO NOKKA NÄKYY.
    👀Koita hyvä lapsi keskittyä, kun on vain 2 pesää, varmaan pysyy monta kuukautta ”kartalla”.
    Huomaan, etten mimä voi auttaa millään lailla.
    TOIVON ILOA ELÄMÄÄSI JA ALKANEESEEN LINTUHARRASTUKSEESI!
    ps. Tämän kuvan olen minä kyhännyt ja vain sinua varten ja on J&R pesäpuun oksa.

4. Ei tätä touhua hymyilemättä pysty katsoa..

5. Voiko tämä touhu jollekin olla tosiaan niin vaikeaa ettei tajua vaihtaa pesältä toiselle…huhhuh…Itse aloitin vuosi sitten täälä mutta en ole tarvinnut kenenkään apua enkä mitään kirjaimia,kyllä ne siitä vähitellen vaan avautunut kaikki pesät.Ihmeellisintä tässä on se että syytellään toista henkilöä ettei hän auta ja roikutaan jatkuvasti apua anelemassa niinkuin se olisi vähintään jonkun henkilön velvollisuus.

• No, ei kenenkään velvollisuus. Mutta ystävällisesti voisi laittaa pesästä esim. ne lintujen nimikirjaimet niin heti tietäisi ketä on.
      Minä taas vuorostani ihmettelen ettei sen verran voi olla ystävällinen, siis kaikki kuvien laittajat. Se ei olisi suuri vaiva. Mikä ongelma se olisi laitaa kuvan yhteyteen info. 🤔
      Siis kun en juurikaan käy niillä pesillä, en tunne niitä. Kuvat kiinnostaa ja olisi vaan kiva tietää mikä/ keiden pesä.

• Tähän on pakko vastata ja kompata. Se ei ole oletus eikä velvollisuus, mutta olisi tosi hienoa jos tulisi tavaksi laittaa kuvan alle linkki kyseiselle pesälle (Seilin pesän kuvista voi linkin toki jättää pois tällä sivulla).
        Ja puhun nyt ihan yksityis henkilönä enkä ylläpidon roolissa, että ei paniikkia jos ei tuollaista halua toteuttaa. 😉 Peace.

6. Kiitoa Asta Minä olen myös seurannut J$R pesäelämää ja ihmetellyt usein miksi ne nukkuvat niin levottomasti myös olen yrittänyt hakea tietoa kuitenkaan sitä löytämättä. Nyt asia selvisi. Kiitos siitä

7. Olen kysellyt sähköpostilla joitain juttuja, jotka ovat minua itseäni kiinnostaneet näissä kotkissa, koska chattiin en jaksa mennä. Puhun nyt Julietista ja Romeosta, muita kotkia en seuraa ja vastaaja kysymyksiin oli Gretchen.
    Ensinnäkin näiden valkopäämerikotkien ainoat luonnolliset viholliset (ihmisten lisäksi) ovat amerikan huuhkaja (great horned owl) ja pesukarhu (racoon). Kummistakaan ei ole ollut haittaa sen kymmenen vuoden ajan, jonka ovat seuranneet tätä pesää. Huuhkaja voi tappaa näitä kotkia ja voi myös yrittää vallata niiltä pesän. Kotka eivät ole yhtä aggressiivisia kuin huuhkaja. Amerikan viirupöllöt (barred owl) voivat pudottaa kotkan tai poikasen oksalta yöllä, kun törmäävät niihin, mutta eivät syö eivätkä tapa näitä kotkia niinkuin huuhkajien tiedetään tekevän. Ihmettelin myös, miksi R ja J nukkuvat niin levottomasti, heiluvat ja nostelevat jalkojaan ja muutenkin ovat ilmeisen valveilla. Gretchen vastasi, että ne ovat aina varuillaan (kuten villieläimet aina) eivätkä nuku pitkiä aikoja syvää unta.
    Ajattelin jakaa tietoni, ehkä joku muu on miettinyt samoja asioita 🙂

8. Helenna. Laitan MARITAN OTTAMAN KUVAN… tässä päivämäärä näkyy, jolloin alettiin seuraamaan J&R pesää. Tätä pesää -YKSIN – seurattiin ja pitkään..
    — Kuvia on palstalla kymmenittäin, kyllä pitäis tarttunut jotakin.
    — Harrietin pesä tuli myöhään.. SIIS KOKONAISTA 2 PESÄÄ.
    — MARITAN KUVASSA NÄKYY LINKKI… käyppä kurkkaamassa sekin.

• 😳😳😳😳😳😳

Turhaa taas tuokin sepustelu. . Lue edellinen viestini. Ja Paltamon pesäkin pääsi mukaan 😆
      Etkö nyt tajua: linkit on tiedossani, pyysin vain kotkien nimikirjaimia kuvien yhteyteen. Kun ne olisi ei tarvisi pähkäillä mikä pesä. Siis kun en juurikaan käy noilla pesillä.

9. HUOMENTA KAIKILLE. ☺
    >>> HELENNA! Nyt lue ajatuksella !!! 🤔 Annan sinulle YHDEN (1) HYVÄN vinkin, jota itse käytin, kun opettelin ”lentämään pesältä toiselle”.
    –Linkin saatauani, (ylläpito antoi hetki sitten sinulle?) kävin pesällä jatkuvasti alkuun, jotta opin tunnistamaan pesän.
    –Nyt pidä ajatukset koossa…
    1. HARRIETIN PESÄKUVISSA — on TEKSTI — tuossa ala-oikeassa kulmassa -AINA -. Kun sen näät, tiedät kenen pesä on. SAMALLA, käyt vilkaisemassa pesäpuukuvaa -SIELLÄ SAMA TEKSTI – ja puu – LAIHA, HARVAN NÄKÖINEN.

2 J&R pesäkuvat ovat — ILMAN TEKSTIÄ — samoin pesäpuukuva.
    Tämän pesäpuu on MONIHAARAINEN ULJAS JA TODELLA ISO.
    —- Uskon sinulla aikaa olevan tämän verran, kun olit palstalla vielä minun jälkeenkin, myöhään yöllä…
    – nyt ohjat omiin käsiin –

• Voi voi kun pitkää sepustusta jaksat kirjoittaa, mutta paria kotkien nimikirjaita et kuvien yhteyteen 😳
      Kun ne olisivat ei tarvisi tutkailla puita, onko tekstiä vai ei tms, kummassa se teksti nyt olikaan tai minkälainen puu, lisäksi kun kuvat on rajattu ei nuo tuntomerkit välttämättä edes näy! Kun nimikirjaimista näkisi keiden pesä, ei tarvisi sitä pähkäillä vaan voisi keskittyä niihin lintuihin.
      Joo, sain ylläpidolta linkin, joka oli jo tiedossani ja viestissänikin aiemmin.
      Mutta minähän en noilla pesillä juurikaan käy, olenhan sen sanonut, mutta kuvia katselen ja silloin haluan myös tietää kenen pesä. Nyt en sitä tietoa saa. 😟
      Ajasta ei ole asiassa mitenkään kysymys vaan tuosta mitä juuri sanoin.
      Enkä minä tällä foorumilla oleile vaan piipahtelen katsomassa muiden asioiden ohessa, kun mieleen tulee katsoa mitä tänne kuuluu. Ehkä siis joskus myös myöhäänkin.
      Kaikki tämä off-topic vaan siksi kun et halua ystävällisesti paria nimikirjainta kirjoittaa. Kuinka se voi olla niin vaikeaa. Pitkiä sepustuksia kaikkine ”vitkuttimine” kyllä tulee 😳 Ja jos ne laittaisit tuollaista ei sinun tarvisi kirjoitella, mitä tuo yllä. Sitä paitsi se oli ihan turhaa. 😄

10. Ja juuri tällä hetkellä raivoaa valtaisa myrsky! Katselin jokin aika sitten, jotta ukkospilvilä näytti taivaanrannalla.

11. Tämä on ”niin lähellä jo”,,,, kun ruokaakin aletaan kantamaan pesälle…

• ^ olisi se vaan kiinnostavaa kenen pesät yllä noissa kuvissa. Miksi Beata et voi mainita? 😟Muutenkin kirjoitat pitkiäkin juttuja . Riittäisi ihan lintuparin nimikirjaimet. Kun niin vähän noissa käyn, en tunne, mutta silti olisi aina kiva tietää kenen pesä kuvissa on. Se toisi vähän ”ryhtiä” seuraamiseen, kun lähes olen näiden kuvien varassa. Nyt on pesät yhtä ja samaa minulle.

12. MARITA, huomenta!!?? Olenkohan oikein lukenut viestisi…. ”piti kait tapahtua jotakin”? — KATSOS, LAITAN KOKO SIVUN KUVAN TÄHÄN –😅
    – Tässäpä sitä – ja niin tuli kiire rakentaa pesää.. JÄNNÄTÄÄN.
    -Me kun kaikessa rauhassa oltiin vain J&R pesällä, luultiin että vain siellä…
    Silloin oli helppoa, vain 1 pesä. Nyt 2 kokonaista!

13. Oi anteeksi Marita en huomannut että sinä esitit kysymyksen Olikohan Julia kokeilemassa pesän kuntoa.

14. Hei kunkku tavoitat Julian ja Romeon pesältä iltapäivällä noin kello 14.00 . Ne tulevat pesälle kun päivä alkaa sarastaa Havajilla.

15. Ei oo paljon tänään näkyny Romeoo&Juliaa pesällä. Misshän mahtaa olla? Onko joku muu tehny heistä havaintoja?

16. Seilissä sataa ja tuulee, mutta vahti on paikalla. 18:45

17. 🤔
    Edelleen ihmettelen, kuinka se voi olla niin vaikeaa kirjoittaa kuvien yhteyteen mikä pesä tai niiden lintujen nimikirjaimet: R&J / O&H.
    Minulle ei ole piirtynyt mieleen miltä noiden pesät näyttävät ja siellä niissä useampi kamerakin, niin vähän niissä käynyt. Olisi kiva, vaikka itse tunnetaan, ajatella muitakin katsojia täällä, kun joku tilanne kerrotaan pesästä kuvalla.
    Kuvia on kiva katsella, mutta olisi kiva myös tietää mistä ne on eli kummasta kyse kuvissa.

• Hei Helenna,mikä kuva jos vaikka voisin auttaa.Täällä on nyt 2 kotkan pesää ollut ahkerassa keskustelussa,luulen että nyt jo muistamme aika hyvin kamera kulmat..kuvia tullut kyllä kiitettävän paljon pesistä.Nopeasti kun yritämme laittaa kuvia että muutkin huomaavat alkaa seurata just nyt tapahtumaa,ei sitä aina huomaa laittaa nimiä.Mutta kysymällä saa aina vastauksen jos se kyseinen pesä kiinostaa.Itse olen onnellinen että täällä on monta seuraajaa kuvineen ja eri aikoina laittavat kuvia..näin pysymme pesien tapahtumisessa mukana!

• ^ Kuten sanoin, on kiva että kuvia tulee, ei siinä mitään. Mutta ei ole kiva aina kysyäkään. Sitten pitää yrittää selvittää, että mikäs tuo pesä tai keitä nuo linnut. Riittää ihan noi lintujen nimikirjaimet vaan näistä kotkista. Vähän käyn niiden pesällä, kun pelkään että jos jotain epämukavia kuvia. Mutta kun kuvat täällä on mukavia, niin ois kiva tietää nuo keitä. Ettei menis keskenään sekaisin, kun niillä niitä kameroitakin monta.

18. Beata en tiedä kauanko oli pesällä.En ennättänyt jäädä seuraamaan. Hämmästyin itsekin kun näin linnun pesällä. Kävi kai kokeilemassa paikkoja